Wat een plaatje, de nieuwe LNG-catamaran Willem Barentsz van Rederij Doeksen BV. Altena Inframaterialen mocht het berghout (UHMWPE) leveren voor beide schepen, de Willem Barentsz en het zusterschip Willem de Vlamingh, die in september volgt.

Beide catamarans zijn de eerste schepen ter wereld waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven. Wanneer de LNG-motoren op vol vermogen draaien, winnen de efficiency PACKs 154 kW (netto) aan elektrisch vermogen terug uit de restwarmte. Deze hernieuwbare energie zal worden gebruikt voor het opladen van de accu’s, die de volledige energievraag afdekken voor de boegschroefinstallatie bij het aan- en afmeren van de ferries.

Door het benutten van deze restwarmte zal per schip jaarlijks 318 ton aan CO2-uitstoot worden bespaard. Dit is gelijk aan 260.000 liter brandstof en 462.600 kWh elektriciteit. Wanneer je de teruggewonnen energie van beide schepen bij elkaar optelt, is dit equivalent aan het gemiddeld jaarlijks energieverbruik van maar liefst 300 huishoudens.

De schepen worden ingezet op de veerverbinding vanuit Harlingen naar Vlieland en Terschelling.